Selected Article From Dr. Suhaimi

SELECTED ARTICLE FROM DR. SUHAIMI HASSAN
ARTICLE 1: KEHAMILAN BAGI WANITA BERUMUR
Setiap tahun di UK terdapat 12000 wanita hamil apabila berumur lebih dari 40 tahun. Jika mereka sudah berumur tetapi sihat, maka tidak ada sebab mengapa mereka tidak boleh menjadi hamil. Tetapi perlu di ingat bahawa komplikasi semasa hamil adalah tinggi jika wanita sudah berumur.

Kemungkinan menjadi hamil adalah berkurangan jika wanita berumur lebih dari 40 tahun. Ini adalah disebabkan telur-telur yang terdapat di ovari adalah berkurangan dan punyai kualiti yang menurun.

Data data kejayaan kehamilan dari HFEA, UK dari tahun 1991-2004 bagi wanita yang alami rawatan IVF apabila berumur lebih dari 40 tahun adalah seperti berikut:

Umur Wanita/Kadar Lahir hidup (Live birth rate)
40 tahun 10.2%
41 tahun 7.8%
42 tahun 5.7%
43 tahun 3.8%
44 tahun 2.5%
45 tahun 1.9%
Ini adalah data data dari UK dan anda perlu berbincang dengan doktor di klinik anda untuk mengetahui kadar tempatan.

Selain dari kemungkinan kehamilan yang rendah, wanita berumur juga mempunyai risiko kecacatan kromosom (chromosomal abnormalities). Kemungkinan mendapat kandungan Sindrom Down adalah seperti berikut.

Umur wanita/Kemungkinan Sindrom Down
35 tahun 1 dalam 365
40 tahun 1 dalam 100
45 tahun 1 dalam 30

Wanita golongan ini juga mempunyai kemungkinan kelahiran mati (stillborn) adalah tinggi. Keguguran juga mudah terjadi. Bagi mereka berumur 35-45 tahun kemungkinan keguguran adalah dalm lingkungan 20-35% dan mereka yang berumur lebih dari 45 tahun kemungkinan keguguran adalah 50%.

Semasa hamil wanita berumur juga mempunyai masalah perubatan seperti darah tinggi, diabetes, kandungan tidak cukup bulan, perdarahan selepas bersalin, thromboembolism dan kadar kematian 5 kali lebih ganda jika dibanding dengan wanita berumur bawah dari 40 tahun. Mereka juga berkemungkinan mengalami kelahiran secara Forcep atau Pembedahan Caesarean.

Wanita yang berumur, adalah baik berbincang dengan doktor jika anda ingin mencuba untuk menambahkan jumlah keluarga. Anda perlu faham akan risiko yang anda akan alami.

ARTICLE 2: RAWATAN PGD UNTUK PEMBAWA PENYAKIT THALASSAEMIA
Thalassaemia adalah penyakit kecacatan darah. Thalassaemia merupakan keadaan yang diwarisi, iaitu diwariskan dari keluarga kepada anak. Akibat kecacatan gene pada kromosom, haemoglobin pada sel darah merah menjadi tidak normal. Mereka yang mempunyai penyakit Thalassaemia tidak dapat menghasilkan haemoglobin yang mencukupi dalam darah mereka.

Haemoglobin adalah bahagian sel darah merah yang mengangkut oksigen daripada paru-paru keseluruh tubuh. Semua tisu tubuh manusia memerlukan oksigen. Akibat kekurangan sel darah merah yang normal akan menyebabkan pesakit kelihatan pucat kerana paras haemoglobin (Hb) normal yang rendah dipanggil anemia.

Sel darah merah bertugas membekalkan oksijen kepada tisu dalam badan manusia. Kekurangan sel darah merah bagi membekalkan oksijen akang mengakibatkan pesakit thalassaemia berasa lesu, tidak bermaya, dan mungkin sesak nafas sekiranya paras hemoglobin semakin menurun.

Terdapat dua jenis talasemia iaitu:
Thalassaemia minor : Thalassaemia minor merujuk kepada mereka yang mempunyai kecacatan gene thalassaemia tetapi tidak menunjukkan tanda-tanda thalassaemia atau pembawa.
Thalassaemia major : Thalassaemia major merujuk kepada mereka yang mempunyai baka thalassaemia sepenuhnya dan menunjukkan tanda-tanda thalassaemia.
Kita mempunyai gene yang berpasangan ia itu sejumlah 23 pasangan gene didalam sel tubuh kita. Setiap satu dari pasangan gene tesebut datang dari ibu dan bapa kita. Apabila kita mempunyai anak, gene dari pasangan suami dan isteri akan diturunkan kepada anak anak untuk mengembalikan semula gene kita kepada 23 pasangan. Gene-gene ini terdapat didalam semua sel kita dan ia memberi kod-kod tertentu pada kita termasuk sifat-sifat seperti warna kulit dan sebagainya. Ia juga boleh menentukan penyakit penyakit seperti thalassaemia.
Sekiranya salah seorang ibu atau bapa adalah pembawa, keadaan berikut boleh berlaku.
Peratusan risiko untuk setiap kehamilan;
— 50% kemungkinan adalah pembawa
— 50% kemungkinan adalah normal
— Tiada anak yang menghidap thalassaemia(thalassaemia major)
Sekiranya kedua-dua ibu dan bapa adalah pembawa keadaan berikut boleh berlaku;
— 25% kemungkinan anak mereka adalah pesakit talasemia
— 50% kemungkinan anak mereka adalah pembawa
— 25% kemungkinan anak mereka adalah normal
Biasanya anak-anak pembawa thalassaemia kelihatan normal sewaktu dilahirkan. Bagaimanapun, mereka akan mulai mengalami masalah anemia yang serius apabila mencapai usia di antara 13 hingga 18 bulan.
Saringan ujian darah untuk thalassaemia boleh dijalankan di semua klinik dan hospital, sama ada kerajaan atau swasta. Jalanilah ujian darah tersebut untuk mengetahui status penyakit anda. Jika kita didapati menjadi pembawa pada gene gene thalassaemia, maka jika kita punyai pasangan yang juga pembawa, kemungkinan mendapat anak thalassaemia adalah 25% (lihat risiko seperti diatas).
Jika ini terjadi pada anda, anda mempunyai pilihan:
1) Meneruskan kandungan dan menerima apa sahaja anak yang anda perolehi.
2) Melakukan ujian kordosentesis pada peringkat awal kandungan. Ujian ini melibatkan pengambilan sel sel korion (sel uri peringkat awal) dengan mengunakan jarum halus. Jika kandungan punyai penyakit thalassaemia, maka proses keguguran boleh dilakukan. Proses ini mungkin tidak sesuai atau tidak boleh diterima oleh setengah golongan masyarakat.
3)Proses Pre-Implantation Genetic Diagnosis (sila lihat artikel lepas). Proses ini mungkin dapat diterima kerana ia tidak melibatkan pengguguran kandungan.
Di Malaysia terdapat 14000 pesakit thalassaemia (sumber Kementerian Kesihatan). Jika pasangan punyai sejarah keluarga yang berkemungkinan punyai thalassaemia, mereka sepatutnya digalakan untuk melakukan ujian saringan untuk memastikan status pembawa penyakit.

Leave a comment

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Pages

Categories

Links

Meta

Calendar

April 2024
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Most Recent Posts